مشاهده ی ابتلا به بیماریهای خودایمنی در بیماران با اختلالات غذایی

26 اوت 2014- بین اختلالات خوردن غذا و چندین بیماری خود ایمنی درافرادی با زمینه های ژنتیکی مختلف ارتباطی وجود دارد. این یافته  ها از ارتباط بین مکانیسم هایی با واسطه ی سیستم ایمنی واختلالات غذا خوردن حمایت می کند.

 خطر ابتلا به اختلالات خوردن غذا با ابتلا به برخی بیماریهای جسمی افزایش می یابد. بسیاری از این بیماریهای جسمی نظیر دیابت نوع 1 و بیماریهای التهابی روده، علت خود ایمنی دارند. علاوه  بر این اخیراً مشخص شده است داشتن یک بیماری  خود ایمنی سبب افزایش اختلالات خلقی واسکیزوفرنی می شود.

محققان دانشگاه هلسینکی، بیمارستان مرکزی دانشگاه هلسینکی وموسسه ی ملی بهداشت و رفاه فنلاند با هدف مقابله با شیوع و بروز بیماریهای خود ایمنی درگروه بزرگی از بیماران فنلاندی مبتلا به بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa)، اختلال درخوردن غذا( bulimia nervosa) وسوء مصرف الکل، این مطالعه را طراحی و اجرا کردند.

بیماران تحت درمان در بخش اختلالات خوردن غذا (تعداد 2342 نفر) در بیمارستان مرکزی دانشگاه هلسینکی بین سالهای 1995 تا 2010  با گروه کنترل از جمعیت عمومی این کشور (تعداد 9368 نفر) مقایسه شدند، قبل از انجام مقایسه سن، جنسیت ومحل اقامت این افراد درهر دو گروه با هم تطابق یافت.

اطلاعات 30 بیماری اتوایمیون از بخش ترخیص بیمارستان از سال 1969 تا 2010 گردآوری گردید.

دکترRaevuoriاز دانشگاه هلسینکی می گوید: ما دریافتیم که 8.9درصد از بیماران مبتلا به اختلالات غذایی به یک یا چند بیماری اتوایمیون مبتلا هستند. درگروه کنترل تعداد بیماران مبتلا به بیماریهای اتوایمیون برابر با 5.4درصد گزارش شد.

 افزایش بیماری غدد درون ریز مرتبط با اختلالات غذایی با ابتلا به دیابت نوع 1 توضیح داده می شود. درحالیکه بیماری خود ایمنی کرون بیشترین علت افزایش خطر ابتلا به بیماریهای گوارشی است. بالاتر بودن شیوع بیماریهای خود ایمنی درمیان بیماران مبتلا به اختلالات خوردن غذا منحصراً مربوط به بیماریهای غدددرون ریز و بیماریهای گوارشی نمی شود با حذف این دو بیماری، افزایش شیوع بیماریهای خود ایمنی در بیماران قبل از شروع درمان اختلالات غذایی و در انتهای دوره ی پیگیری در بیماران مشاهده شد.

 یافته های این تحقیق از ارتباط بین مکانیسم هایی با واسطه ی سیستم ایمنی و ابتلا به اختلالات غذایی حمایت می کند. دکتر Raevuoriمی گوید: درمطالعات بعدی تلاش خواهیم کرد خطر بیماریهای خود ایمنی ومکانیزیم های ایمونولوژیک را درافراد مبتلا به اختلالات خوردن غذا واعضا خانواده ی آنها بررسی کنیم.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140826085722.htm